Ljus, kamera, tagning! VINN ett bidrag för att göra din kortfilm

Skulle du vilja skriva ett manus och regissera en kortfilm med hjälp av en prisbelönt europeisk regissör? Sugen på att se din idé bli verklighet på vita duken? Då vill vi presentera tävlingen #EUandME för Unga filmskapare!

Träna, resa, surfa på internet. Europeiska unionen erbjuder oändligt med möjligheter att göra det man älskar.

Som en del av kampanjen #EuandME ber vi unga filmskapare att hitta sin inre Spielberg och skriva samt regissera en kortfilm – högst fem minuter lång – kopplat till hur Europeiska unionen påverkar människors vardag.

Du kanske gillar att resa och inspireras av de rättigheter EU ger dig som resenär? Eller så kanske du älskar god mat och inte kan få nog av alla regionala delikatesser som skyddas genom EU? På vilket sätt EU än bidrar till ditt liv vill vi uppmuntra dig till att göra en kortfilm för att lyfta fram det.

Filmen måste knyta an till ett av fem teman för #EUandME-kampanjen: digitalt, rörlighet, kompetens & företagsamhet, hållbarhet eller rättigheter.

Fem lyckliga vinnare får ett bidrag på 7 500 euro var för att förverkliga sina idéer.

För att vara med i tävlingen krävs följande:

• Två synopsis på 500 ord om dina filmidéer, en på engelska och en på svenska.
  • Två 60-sekunders filmer som filmats med din smartphone, där du förklarar tankarna bakom din film. Den ena ska vara på engelska och den andra på svenska.
  • En länk till en kortfilm du gjort de senaste fem åren.

Ta reda på mer om tävlingen,  genom att läsa om tävlingsreglerna. Ansökningsformuläret hittar du här: https://europa.eu/euandme/sv/yfc/

Den sista dagen för att skicka in ditt bidrag är den 31 oktober 2018, kl. 12.00 CET

Behöver du inspiration? Här kan du titta på fem filmer som regisserats av professionella filmskapare kring samma ämnen: https://europa.eu/euandme/sv/. Vinnarna blir dessutom erbjudna att få en av dessa fem prisbelönta regissörer som mentor.

Kontakta oss gärna om du skulle undra över något. Lycka till med din ansökan!

Med vänlig hälsning,

#EUandME-teamet